Dagbog maj. Juni 2016

9/5 2016Der arbejdes på taget med "zinkkant", gangbro og sideskilteplanker i både to - og tre skilteversionen. Der er kommet glas i skærmen i den anden ende og de store hængsler til frontvinduet er monteret. Det er iøvrigt et sæt beslag fra KS 29 der i mange år stod som sommerhus på Islands Brygge. Vi har også haft prøvemontering af trin til taget. I disse dage forberedes færdigmaling af alt hvidt på vognene

 

19/5 2016 der arbejdes på grusanlæget, kupen med glas og døre,

-Carl Henrik lå under vognen det meste af dagen og forberedte kabelpølsen når han ikke hjalp mig med at slæbe glas og jeg fik ikke noget billedeIrriteret

Der er også et billede af en dørrulle. Der er præmie for at finde to stk til KS 567.

 

 

 

8/6 2016 har været en super dag i dag.

Arbejdet med tagkant og “zinkinddækning” går rask fremad også nu med maling.

Aptering af kupe med div. lister kører uden problemer.

På KS 226 har vi prøvet om ruderne passer. Det gør de heldigvis og da André snart kommer med sæderammer

er der lige lidt med ruder og dækplader på kupéskillevægge vi skal lave. Det gør vi på “ekstra-dage”.

På KS 567 passer de leverede ruder til gengæld ikke, de var for store og glarmesteren har hentet dem hjem. Det er hærdet

glas og det kan man ikke slibe på. Heldigvis har vi ikke måltaget dem, det har han selv gjort . Det er et firma i Slagelse der har skåret og hærdet dem

og på de påklistrede sedler stod målene (de rigtige) og hvorfor de konsekvent har skåret dem flere millimeter for store, må stå hen??

Jeg har spurgt ind til det i dag og nu skærer de dem her, prøver om de passer og derefter hærdning.

Steen er gået i gang med det kommende grusanlæg med at adskille delene og gøre dem brugbare. Trinkasserne til KS 226 er næsten færdige, der

mangler lige en stump vinkeljern.

Carl Henrik er i gang med at forberede kabelpølser og U-48.

I næste uge kommer Kim og kigger på fjedre. Vi skal have et lag mere ud og de vil forhåbentlig derefter passe.

Vi demonterer dem på fredag og kører dem på Trio. Christian har lånt lastbilen og vil samtidig afhente nogle mdf-plader til en skiltereol vi vil bygge

på en palle.

Ded tjør bâre!

 

23/6 2016 Nu er tagkanten blevet færdig også med spygatter, så vandet kan løbe af. Nu kan vi montere de sidste løbebrædder på taget og male det færdigt. Der er også gang i el-arbejdet; Et firma ovre har doneret nogle særlige brand- og varmehæmmende plader, der skal opsættes sammen med

modstandsrammerne under perronerne. Vi blev nødt til at foretage nogle ændringer for at en Graz-undervogn og en Københavnsk vognkasse skal passe sammen. Trio/Nexoe har derfor været på besøg og lavet de småændringer der var nødvendige. Det er ikke ændringer der er alvorlige, heldigvis.

Samtidig tog vi endnu et lag af vognkassefjedrene. Det hjalp noget, men vi skal stadig ca 30 mm længere ned før højden passer. Vi har besluttet at vente med mere "fjedersnak" indtil vi har fået alt inventaret monteret; ruder, sæder, kontrollere og alt det andet der skal monteres. En skiltereol har været på tegnebordet flere gange og tanken opgivet ligeså mange gange, men nu er det bygget, af Christian selvfølgelig. Reolen er bygget på en palle og kan rumme skilte for 9 sporvognslinier.

Sædeforkanter til KS 567 og en masse lister og vægpaneler til KS 226 er under lakering pt. Sæderammerne til 226 er ved at være klar til montering og det forbereder vi os på, ved at udføre noget af det der skal monteres først. På 567 er mahogni inddækningerne til vindues sprosserne også blevet malet med "guld".

Endelig er arbejdet med etablering af grusanlæg på KS 567 startet.

 

 

 

30/6 2016 DKS har man arbejdet på at montere modstandsrammerne, og på perronerne er der monteret vindueslukkere samt vindues holdere